Medierea conflictelor in scoala – oportunitate pentru copii, parinti si profesori

Medierea conflictelor in scoala

Societatea moderna prezinta conflicte in fiecare institutie de invatamant, situatii diferite si de amplitudini diferite ceea ce duce desigur si la consecinte diferite.
In scoala „instanta” este reprezentata de catre diriginte si directorul scolii iar „procesul” este judecat dupa legislatia activa in invatamant.
Plecand de la ideea ca fiecare elev este bun si are doar neintelegeri ale realitatii care il inconjoara, ceea ce duce uneori la reactii ce implica dispute, medierea conflictului in scoala sustine justitia restaurativa si recuperarea individului de catre societate.
Factorii implicati in sustinerea si educatia copiilor, respectiv parintii si profesorii acestora, pot alege medierea, in premiera in Romania, ca solutionare a conflictelor aparute.
Mediatorul de conflicte in scoala este impartial, nu ofera solutii si nu judeca. El faciliteaza discutia intre elevi pentru ca acestia sa ajunga la un acord, in speranta ca aspectul conflictual nu are caracter repetitiv.  Alegerea medierii ca alternativa a solutionarii conflictelor in scoala, ca sprijin in principiul justitiei restaurative, duce la limitarea daunelor produse de conflict institutiei de invatamant si eventual la indreptarea situatiei scolare a elevilor.
Medierea in scoala are un rol important de responsabilizare a copiilor si, totusi, mediatorul poate fi considerat ca fiind in contradictie cu parintii si profesorii elevilor.
De ce?
Pentru ca in calitate de sustinatori, formatori si educatori, parintii si profesorii nu sunt impartiali, ofera solutii si judeca elevii in functie de situatia data.
In mod evident se creeaza o situatie in care un individ, copilul, cu individualitate proprie, cu caracter in formare, ajunge in momentul in care dupa judecata adultilor este sanctionat ori cu anularea vacantei, ori cu scaderea notei la purtare sau cu excluderea din institutia de invatamant.
Responsabilitatea copiilor este ceruta de parinti si profesori si in acelasi timp elevii nu au nici un fel de autoritate in actiunile lor pentru ca sunt considerati lipsiti de consimtamant.
Corect.
Medierea conflictelor in scoala vine in sprijinul rezolvarii acestui paradox, prin solutionarea conflictelor cu acorduri ale partilor direct implicate.
Plasarea in realitate a disputei, in cadrul sedintei de mediere, cu constientizarea rezultatelor actiunilor intreprinse are ca rezultat responsabilizarea copiilor si cresterea increderii in actiunile proprii.
Aparitia medierii in scoala este o oportunitate pentru copii si o reala solutie in alegerea modului de solutionare a conflictelor.
Parintii si profesorii dispun prin mediere si prin mediator de inca o solutie viabila in formarea si educarea copiilor si de un sprijin in responsabilizarea acestora.
In acelasi timp confidentialitatea sesiunilor de mediere sustine copilul si faptul ca mediatorul nu ofera solutii, este impartial si nu judeca prezinta elevilor o noua cale reala de abordare a situatiilor conflictuale dezvoltate intre ei.

Avantajul mediatorului ? Nu dispune de nici un factor de constrangere !

Constantin Mircea – Mediator

constantin-mircea

Constantin Mircea – Birou de Mediator / Ploiesti / Prahova

 

6 thoughts on “Medierea conflictelor in scoala – oportunitate pentru copii, parinti si profesori

  1. Pingback: Medierea conflictelor in scoala - oportunitate pentru copii, parinti si profesori « Constantin Mircea - Birou de Mediator Constantin Mircea – Birou de Mediator - Medierea Info

  2. constantin Post author

    Doamna Popescu, in mod normal erau alocati insitutiilor de invatamant mediatori scolari si acest lucru se intampla inca inainte de apartitia profesiei de mediator in Romania. Nu am la cunostinta de ce mediatorii scolari nu exista. Ei nu erau mediatori autorizati, ci calificati prin alte aptitudini pentru situatiile conflictuale. In acest moment medierea poate fi facuta de catre mediator in situatiile de aspecte aparute intre elevi, elevi – cadru didactic sau cadru didactic – parinte / sustinator legal.
    Pe cale administrativa si scoala are instrumentele de investigare a conflictelor, prin care apreciaza natura si cauza conflictului si prin care se stabilesc masurile de urmat. De aceea fiecare clasa are diriginte si de aceea se intrunesc consiliile profesorale.
    Eu am scris acest articol in urma unei medieri intre elevi in anul 2012, cred ca prima de acest gen in Romania, si ca urmare a reusitei medierii (pentru unul dintre elevi s-a renuntat la scaderea notei la purtare) am tras concluzille si am recomandat medierea ca si solutie de rezolvare a neintelegerilor aparute in procesul de educatie.

    Reply
    1. Popescu Ileana- Alina

      Bună ziua! Mulțumesc pentru răspuns. La Centrul Judetean de Asistenta Psihopedagogica Prahova s-a făcut un curs privind Gestionarea situațiilor de criză în școli, propus- din partea Inspectoratului Școlar de d-na.insp. Țenescu Liliana. Cei cursați atunci, aici( câteva serii) nu sunt lăsați să disemineze în școli, să aplice ceea ce au învățat riscând chiar să devină țintă a …relelor tocmai prin ceea ce au fost trimiși de directori să învețe, să se formeze.Revin: cine face o astfel de mediere, părinte – cadru didactic, în școală? Care-i procedura?

      Reply
      1. Constantin Post author

        Doamna Popescu, consider ca in acest moment nimeni nu face mediere intre cadrul didactic si parinte / sustinator legal la nivelul unitatii scolare.
        Din punct de vedere legal, va redau din continut si legatura pentru un articol care va poate aduce lamuriri. In cazul in care considerati util, va stau la dispozitie.

        „Legea Educatiei[2] prevede la art. 99 alin. 6 lit. d) ca toate Centrele Judetene de Resurse si Asistenta Educationala organizeaza, monitorizeaza si coordoneaza, printre alte activitati si servicii educationale, si servicii de mediere scolara, furnizate de mediatorii scolari. Aceeasi lege prevede, la art. 249 alin.1 lit. i) ca mediatorul scolar face parte din personalul didactic auxiliar, iar la art. 250 alin. 1 lit. i) prevede conditiile dobandirii calitatii de mediator scolar. Astfel, pentru a fi mediator scolar, este nevoie de absolvirea unei institutii de invatamant superior cu diploma de licenta cu specializarea asistenta sociala sau absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, specializarea mediator scolar, ori absolvirea cu diploma de bacalaureat a oricarui alt profil liceal, urmata de un curs de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscut de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.”

        extras din http://www.mirceamediere.ro/juridice-ro-diferenta-dintre-medierea-scolara-si-medierea-conflictelor-scolare/

        Reply
  3. Popescu Ileana- Alina

    Îmi este de mare folos răspunsul dvs.!
    Eu știu că medierea este solicitată de părți. În această situație a fost sugerată de Consiliul de Administrație, așadar tot acesta va fi în măsură să indice și un mediator școlar specializat. O zi frumoasă! Mulțumesc.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>